mandag, december 19, 2011

Foto og Penge




Da jeg var ung, lærte jeg en hel masse om værdi og penge i stedet for det fag jeg skulle have studeret. Mine lærere var humanister og bibliotekarer, og de brugte Kapitalens første bind som udgangspunkt, i stedet for en mere samtidig lærebog.
Nå det var slet ikke det , det skulle handle om, men det er aldrig for sent at lære noget nyt. Nu om billeder, værdi  og penge for eksempel.
Der er enkelte, som kan tjene penge på at tage fotos af andre, som for eksempel den pressefotograf, der fotograferede mig til et arrangement med Johannes Møllehave. Han fik ikke alene lørdagsbetaling, han gik også rundt med kameraudstyr af en værdi som en Toyota Aygo før afgifter. Billedet blev derefter behandlet og trykt på avispapir, så det meste af alt ligner noget taget med et kamera fra det sidste blogindlæg, men det er et vilkår ved aviser.
De fleste fotograferende mennesker må nøjes med den fornøjelse det er selv at have taget sine billeder. Hvis man vil dele dem med andre, kan man lave en blog som her, eller man kan uploade billederne til flickr.com.
Hvis man strammer den, kan man angive, hvilke rettigheder man vil knytte til billedet, i håb om at nogen vil bruge det og evt betale for brugen. Det sker faktisk af og til, har jeg hørt fra pålidelig kilde.
I min søgen efter interessante foto-hjemmesider er jeg nu stødt på en 3die mulighed, nemlig at betale for at få sine billeder vist. Oven i købet som en slags auktion. På siden The Most Expensive Picture kan man få sit billede vist på forsiden blot man vil betale. Princippet er, at man skal betale $1  mere, end den sidste fotograf gjorde. Den første, der uploadede betalte $1, i skrivende stund er der betalt  $85, og man begynder forfra, når de $300 er nået.
Man underviser ikke længere vordende bibliotekarer i "Das Kapital" så vidt jeg ved, og det er nok en god ide, af mange grunde. Markedet for billeder ser lige nu ud som beskrevet ovenfor, mere kompliceret en da Kapitalen blev skrevet.
Nogen kan sælge deres billeder på nettet, mange er glade for blot at få deres billeder offentliggjort og enkelte er  villige til at betale for at få billeder offentliggjort bestemte steder.  Måske er det ikke så tosset som det lyder. Der er en intens kamp om netbrugernes opmærksomhed. En ting er at blive offentliggjort på nettet, noget andet er at få et publikum.
Billedet ovenfor er mit eget, det træder i stedet for det pressebillede af Møllehave, som fotografen sikkert gerne vil have betaling for at vise. Hans marked er jo også under forandring, hvem som helst kan tage brugbare billeder blot de er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Sender man pressefotografen afsted, er man sikker på at få et billede, men han kan jo kun være et sted ad gangen.

2 kommentarer:

Jesper Hansen sagde ...

Jeg er nu ikke enig med dig i, at hvem som helst kan tage brugbare billeder, bare man er det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
Hvad komposition, belysning, skarphed og så videre angår, ser man tydeligt, hvem der er de glade amatører og hvem, der rent faktisk har lært faget.
Hertil kommer nogle etiske og moralske betragtninger, som næppe plager den glade amatør, men som naturligt indgår i den professionelles ageren - f.eks. i forbindelse med ulykker...
Problemet er i vore dage, at hverken kvalitet eller etik er særligt højt i kurs blandt dem, der betaler - og det er den skruppelløse amatørs store chance.
Jeg har tidligere kritiseret JP for at bruge uskarpe amatør-fotos. Redaktionen undskylder sig med, at det desværre er et krav i tiden - og det tror jeg, at man har ret i. Her ligger en stor opgave for eksempel for bibliotekerne i at bevidstgøre den danske befolkning om, at et foto ikke bare er et foto - så der er sådan set nok for dig at tage fat på.
Prøv for eksempel at lave en udstilling med professionelle billeder sat op ved siden af amatør-fotos af de samme begivenheder i Thisted - så tror jeg, at forskellen vil stå lysende klart.

Henrik sagde ...

Vi kunne nu nok nå et stykke af vejen mod enighed. Jeg har, som du, observeret, at medierne ikke tøver med at bruge amatørers billeder, når de ikke lige har andet. Jeg vil også til enhver tid foretrække professionelle billeder. Ideen til en udstilling er god, den kunne nok bære at blive sat sammen af nogen med adgang til både den ene og den anden type billeder.