onsdag, december 05, 2007

Om fotografi og blogs

Som man kan se på denne blog, er en del af illustrationerne taget med min Nokia mobiltelefon. Dette til trods for, at jeg har et udmærket digitalkamera,med 7 megapixel og alle mulige funktioner. Det er endda ikke større, end at jeg godt kunne have det med uden at det fylder eller er i vejen. Men de betingelser man har, når man viser billeder på bloggen gør, at de fordele som digitalkameraet har stort set går tabt. Billederne bliver små og en smule gnidrede under alle omstændigheder.
Jeg kan oven i købet gribe mig i at foretrække Nokia-billederne. Efter en omgang i billed-programmet for at fjerne digital støj får de et svagt slør, sådan lidt æterisk. I det hele taget har betingelserne for fotografering ændret sig med først de digitale kameraer og dernæst de allesteds nærværende mobiltelefoner med kameraer. Fænomenet med altid at have et kamera af tvivlsom kvalitet på sig har en før-digital forgænger i Lomografiet, som var en "bevægelse" i 80'erne og 90'erne baseret på et billigt og rigtig dårligt russisk lommekamera. Selve "bevægelsen" er vel næsten uddød, men ideen med altid at have et kamera, som man hurtigt fyrer af uden tanke for komposition og belysning er fortsat med mobiltelefonen. Se også Google.

Ingen kommentarer: